Fysiotherapie bij Diabetes

Beweegprogramma diabetes

Diabetes of suikerziekte is een chronische stofwisselingsziekte. Bij diabetes zit er te veel suiker in het bloed. Het lichaam kan de bloedsuiker niet op peil houden. De officiële naam van de ziekte is diabetes mellitus. Diabetes type 1 en 2 zijn het bekendst. Iedereen heeft de mogelijkheid om diabetes te krijgen. Fysiotherapie kan helpen om diabetes te voorkomen.

Verschillende type diabetes

Type 1
We weten nog niet veel over de oorzaken van diabetes type 1. Wel weten we dat de groep mensen met diabetes type 1 toeneemt. Mogelijke oorzaken van diabetes type 1 zijn: Virussen, voeding en erfelijkheid (in geringe mate). Deze type diabetes lijkt minder door ons te kunnen worden beïnvloed.

Type 2
Het aantal mensen met diabetes type 2 groeit heel snel. Manier van leefstijl kan hier de oorzaak van zijn. De kans op diabetes type 2 wordt groter door: erfelijke aanleg, (ernstig) overgewicht, te weinig bewegen, roken en soort voeding.

Een gezonde leefstijl kan dus helpen om diabetes type 2 te voorkomen. Maar dat lukt niet altijd in alle gevallen. Bijvoorbeeld als de erfelijke aanleg te sterk is. Het kan ook komen omdat je te weinig beweegt door allerlei oorzaken, b.v omdat je een pijnlijke knie hebt of gewoon niet meer gemotiveerd bent om te bewegen.

Fysiotherapie bij diabetes

Door meer te gaan bewegen neemt het risico op het verkrijgen van diabetes type 2 af (primaire preventie) en kan je de gevolgen van deze aandoening doen voorkomen (secundaire preventie). Dit is simpel gezegd maar er kunnen allerlei oorzaken zijn waardoor het bewegen en meer willen bewegen niet wilt lukken. Fysiotherapie door middel van een diabetes beweegprogramma kan je hierbij helpen.

Ons diabetes beweegprogramma

Het zelf ontworpen beweegprogramma Diabetes Educatie Bewegen en Trainen (DEBET) heeft als doel om u te leren dagelijks te bewegen en vooral te blijven bewegen. Het programma heeft bewezen effectief te zijn en wij hebben veel ervaring bij het begeleiden van deze specifieke doelgroep. Het programma is gelieerd aan het KNGF beweegprogramma en richtlijn beweeginterventies.

Het beweegprogramma is aangepast aan uw persoonlijke situatie. Tijdens het programma heeft u regelmatig individuele gesprekken met uw fysiotherapeut. Het programma vindt plaats in kleine groepen van max 3-4 personen. Het is mogelijk dat door uw situatie er eerst individuele behandelingen plaats vinden en u in een later stadium mogelijk naar de groep kunt doorstromen. Het beweegprogramma duurt in totaal drie maanden (twaalf weken) en bestaat uit drie fasen:

– In de eerste fase zal er veel kennis met u worden gedeeld en leert u weer wat bewegen en trainen is.

– De tweede fase is de trainingsfase waarin we het programma zullen uitbreiden in intensiteit.

– In de derde fase (de uitstroomfase) zal aan uw specifieke doelstellingen en zelfstandigheid gewerkt worden. In deze face kijken we samen naar hoe en waar u het aangeleerde sportief beweeg gedrag wilt voortzetten. Indien u zich bij ons op uw gemak voelt, is het ook mogelijk om na het programma bij ons verder te trainen op basis van particulier tarief.

Voordelen van fysiotherapie bij diabetes

Bewegen is gezond en helpt klachten bij diabetes te voorkomen. Na het programma bent u actiever en weet u wat en hoe u dit zelf kunt volhouden zonder bijvoorbeeld een hypo te krijgen. Het vermindert de kans op onder andere overgewicht, hart- en vaatziekten en andere veel voorkomende aandoeningen. Belangrijke essentiële waarden als uw bloed glucose , bloeddruk, cholesterol en buikomvang kunnen sterk worden verbeterd.

Vergoeding
Afhankelijk van uw verzekeringsvoorwaarden kan er vanuit verschillende opties behandeling plaats vinden.  Dit komt doordat diverse verzekeringen een apart potje voor beweegprogramma’s hebben. Ook kunt u zich door ons laten informeren. Ook dit blijft maatwerk.

Klik hier voor het maken van een afspraak